Kristinehamns Innebandyförening, KIBF Eagles

Föreningen bildades 1 april 2000 genom en sammanslagning mellan IBK Eagles och KIBF.

Historia KIBF

KIBF bildades i november 1984 av 15 unga killar och herrlaget deltog i seriespelet kommande säsong, 85-86. Året därefter fick klubben också ett representationslag på damsidan. I början var formerna för innebandy enkla, målen var mobila, hopfällbara och flyttades mellan hallarna, där träningar eller matcher gick av stapeln. Dessutom användes vanliga gymnastikredskap som bänkar och plintar i stället för dagens välutvecklade sarger.

I slutet av 80-talet var KIBF med och utvecklade de första innebandysargerna. Prototypen till sargen köpte klubben själv och finansierade köpet med att sälja reklamplatser på sargen.

Herrlaget spelade ändå från starten i division 2 Värmland och lyckades via denna kvala in till rikstvåan i samband med serieomläggningen då sporten växte kraftigt. En lyckad säsong i rikstvåan ledde till kvalspel till högsta serien. I kvalet mötte KIBF Skattkärr och Stenungsund och efter tuffa dubbelmöten hade KIBF vunnit kvalet och kommande säsong spelade man alltså i högsta serien.

Sejouren i division 1 blev tyvärr vara ettårig, och därefter halkade laget ner till högsta distriktsserien. Några år senare blev det derbyn i distriktsserien och säsongen 99/00 slutade KIBF i topp med lokalkonkurrenten på andra plats.
Under tiden har damlaget utvecklats och spelat i division 2 Värmland, och sedemera division 1. Damlaget är ett av kommunens mest framgångsrika plantskolor för landslagsspelare och ledare, då flera tjejer som startat sin karriär i Kristinehamn både tagit SM- och VM-guld!

95/96 lyckades damlaget så bra att man vann division 1 och kvalade till högsta serien, men fick ge sig mot Västeråslaget Rönnby.

Inför säsongen 00/01 var de båda klubbarna KIBF och IBK Eagles överens om att det bästa för innebandyns utveckling var en sammanslagning.

Historia IBK Eagles

I oktober 1987 bildades IBK Kristinehamn av ett gäng högstadiekillar. Från början var syftet bara att spela innebandy och ha kul tillsammans. Efter några år i de lägre serierna bestämde man sig för en satsning och utvecklade ungdomsverksamheten. På kort tid växte klubben till en av Sverige 10 största föreningar med verksamhet för både flickor och pojkar.

I mitten av 90-talet skaffade sig klubben smeknamnet Eagles, något som visade sig vara lyckat för att utveckla varumärket. Intresset för klubben ökade från både media och sponsorer, vilket gjorde att satsningen på både herr- och damlag kunde genomföras, med resultatet att de klättrade i seriesystemen. Ett starkt pojklag på juniorsidan tog en femteplats på junior-sm som största merit.

När föreningen säsongen 99/00 spelade i samma serie som lokalkonkurrenten KIBF, insåg många det självklara i att slå samman föreningarna för fortsatt utveckling av innebandyn i Kristinehamn. Detta ledde till dagens Kristinehamns IBF Eagles.

Dagens KIBF

I dag har klubben ca 300 medlemmar och har representationslag i division 1 för damer och division 4 för herrar. Säsongen 22/23 finns det 14 lag och där föreningen kommer spela ca 18-20 serier.
Vårt yngsta lag är innebandybus och där barnen är födda 16/17