Intervju med vår ordförande Virre Andersson
2023-11-05 10:12
Vår ordförande Virre Andersson

Nu är det dax för en ny intervju, den här gången med vår ordförande i Kristinehamns IBF, Virre Andersson!

Hej Virre, Hur är läget?

Hej, det är bra!

En ny innebandysäsong har precis startat, hur är känslan?

Känslan är bra - ÄNTIGEN är säsongen igång efter lång väntan.

Vad ser du mest fram mot denna säsong?

En rolig säsong med dels ett nystartat Innebandybus dels alla hemvändare och nya spelare utifrån på både dam- och herrsidan.

Vad ser du för utmaningar denna säsong?

Att få till alla nya bra idéer i vår förening, att få dem att gå i lås helt enkelt.

Vem i KIBF vill du lyfta lite extra?

Ingen specifik person, utan alla våra ledare som tränar och coachar våra ungdomar och seniorer.

Vad gör dig extra stolt som ordförande för Kristinehamns IBF?

Alla som har ett hjärta för föreningen: spelare, ledare, funktionärer och publik. Det är det som gör KIBF.

Vilket är ditt finaste innebandyminne?

När jag som aktiv fick vara med och gå upp i Div 1 som på den tiden var högsta serien.

Fem snabba till Virre:

Hur många år har du varit med i Kristinehamns IBF?

Jag har varit aktiv i föreningen i 34 år

Förutom Leksand, vilket är Sveriges bästa hockeylag?

Får väl säga Färjestad då ;)

Vilken är den bästa tränaren du har haft?

Magnus Lindström

Vad gör du när du inte jobbar eller gör något innebandyrelaterat? Tränar på STC eller kollar serier

Vilket är ditt favoritgodis?

Choklad

Tack för pratstunden Virre, detta var trevligt!

Välgörenhetsmatch till förmån för Barncancerfonden
2023-10-17 16:48

Barn och cancer hör inte ihop och Kristinehamns innebandyförening vill bidra till forskningen. Herrarnas  hemmamatch mot Karlskoga IBF U blir en välgörenhetsmatch till förmån för Barncancerfonden.

Det var när Viktor ”Nordis” Nordmark, som är med i sportgruppen på herrsidan, var och handlade som idén till en välgörenhetsmatch föddes.

- Jag såg att Cancerfonden stod och sålde prylar och då tänkte jag att en insamling skulle vara en fin grej att göra i samband med en match, säger han.

Han lyfte sin idé med Fredrik Wilson, även han med i sportgruppen, samt herrlagets tränare Andreas ”Nisse” Nilsson, vilka båda tyckte det var en superbra idé. Även styrelsen nappade på förslaget med en välgörenhetsmatch.

- Det gick snabbt från tanke till att bollen var i rullning, säger ”Nordis”.

Välgörenhetsmatchen blir under herrarnas hemmamatch den 27 oktober. Laget möter då Karlskoga U och allt inträde från matchen kommer att skänkas till Barncancerfonden. Under kvällen kommer det att säljas lotter samt bollar för bollkastning, där det gäller att vara så nära mittpunkten som möjligt, och intäkterna därifrån kommer också skänkas till Barncancerfonden.

Representanter från Team Rynkeby, ett internationellt välgörenhetscykellag som cyklar till Paris varje år till förmån för barn med kritisk sjukdom, kommer finnas på plats under kvällen.

Det här är inte första gången KIBF arrangerar en välgörenhetsmatch. Senast spelades en när restriktionerna efter covid släpptes, den gången skänktes intäkterna till Läkare utan gränser.

Kan vi tillsammans hjälpas åt att fylla Brogårdshallen fredag 27 oktober och samla in så mycket pengar som möjligt till Barncancerfonden? Ingen kan göra allt, men alla kan göra något!

Lagkaptenen Albin Eriksson svarar
2023-10-04 14:05
Lagkapten Albin Eriksson

En ny seriepremiär väntar och därmed en ny intervju, den här gången med Iagkaptenen Albin Eriksson.

Hej Albin, Nu är det riktigt länge sedan vi fick uppleva ett hett derby i Brogårdshallen. Nu på fredag är det äntligen dax igen! Seriepremiär hemma mot lokalkonkurrenten Villastadens IF, hur känns det?

-Tjena! Känslan är bra, otroligt kul att äntligen starta igång seriespelet. Vi kommer med ett par bra träningsveckor i ryggen och vi är redo att visa vad vi går för inför en fullsatt Brogårdshall.

Hur har ni förberett er för kommande säsong?

-Vi kommer med en lång och givande försäsong bakom oss som drog igång i början av juni uppe på Björkvallen. Även ett par träningsmatcher har hunnits med sista månaderna där känslan har varit bra inom laget.

Ni är många nya i truppen, hur har ni jobbat för att svetsa samman laget?

-Många nygamla och även nya ansikten har hittat till föreningen igen vilket är otroligt kul och visar vilken attraktiv klubb vi blivit. Som grupp har vi satt upp ett tydligt mål och alla är villiga att göra jobbet för att nå dit samtidigt som vi också har roligt på båda sidorna av sargen.

Vem i laget ska vi hålla ett extra öga på och varför?

-Skulle kunna nämna hela laget men skulle jag lyfta fram några ska man hålla ett extra öga på Pontus Forslund, en otroligt smart spelare och med en teknik som man blir imponerad av på varje träning. Vill även lyfta fram Isac Carlsson, en maskin som aldrig slutar springa och är en riktig klasslirare.

Vilket är ditt största innebandyminne?

-Oj vilken svår fråga, har man haft Hasse Djup, Andreas Rudsvik och Tomas Gustafsson som tränare genom hela ungdomsåren skapas det automatiskt massa minnen. Då vi varit runt på massor av cuper och skördat framgångar. Men högst rankar jag nog ändå femteplatserna på inofficiella-SM två år i rad. Där vi ställdes mot några av landets främsta föreningar.

Vem gör Kristinehamns första mål på fredag?

-Större chans att vinna en bil på uppesittarkvällen än att svara rätt på den frågan när det finns så otroligt många bra spelare i samma lag. Men skulle inte vara förvånad om Filip Jerlström fortsätter på samma sätt som förra säsongen och hittar nätet ett par gånger på fredag.

Fem snabba med Albin:

Vem är lagets pajas?

En som alltid sprider mycket glädje och får andra att skratta runt sig är Victor Fredriksson. Otroligt kramgo kille och en förebild för många.

Vem är lagets trötter?

Antar att någon av juniorer är tröttast, tuffa skoldagar och träningar efter Bolibompa. Blir långa dagar då.

Vem är lagets ordningsman?

Lagets ordningsman är Markus Ståhl, extremt mycket rutin från högre divisioner och vet vad som krävs för att nå framgång.

Vem är lagets slarver?

Ingen som vågar slarva när Hampus Larsson kommer till träningarna iförd jobbkostymen. Hans ord är lag då.

Vem i laget är bäst på Gris?

Jonathan Karlsson har imponerat under grisen på försäsongen, väldigt sällan han inte är kvar när det är final.

Tack Albin för att du tog dig tid! Nu önskar vi ett stort lycka till!

KIBF´s tjejlag imponerar i Vänern Pärlan cup
2023-10-01 16:02
Stor glädje och bra stämning i spelartruppen efter väl genomförd cup

Lördag 30 september åkte KIBF´s tjejlag (födda 2009) till Mariestad för att spela Vänern Pärlan cup.

Ingen formell vinnare utsågs men lördagens siffror talar sitt tydliga språk.

5 vinster och 1 oavgjord är ett riktigt styrkebesked. I sista matchen mot Jönköping låg laget under med 0-1. 2 minuter kvar av matchen tog KIBF ut målvakten och med 15 sekunder kvar kvitterade vi till 1-1 och stort jubel utbröt i både ledarstaben och bland alla spelare.

Målskillnaden under cupen skrev till hela 26-3 i KIBF´s favör.

Tjejerna spelar säsongspremiär i röd 2 fredag 6 oktober, bortamatch mot Karlstad. Första hemmamatchen spelas fredag 13 oktober, 19.00, i Brogårdshallen, mot GS 86 (Forshaga).

Nytt för denna säsong är att flera riktigt bra Karlskogaspelare och en Karlskogaledare har anslutit sig till spelartruppen.

Lagkaptenen Bella Olsson svarar
2023-09-26 20:41
Nummer 19 Bella Olsson i Kristinehamns IBF

Idag har vi fått en pratstund med lagkaptenen Bella Olsson, inför helgens seriepremiär borta mot Lysvik IBF.

Hej Bella, Äntligen seriepremiär på lördag, hur känns det?

- Det känns bra! Vi är ett taggat och vinstsuget lag. Det är ju det här vi har väntat på, att få gå ut på planen och visa vad vi går för!

Hur har försäsongen sett ut?

- Försäsongen har bedrivits mestadels individuellt. Detta betyder dock inte att jobbet inte utförts, det finns en god grund och stryka hos tjejerna i laget.

Ni är många nya i truppen, hur har ni jobbat för att svetsa samman laget?

- Ja, vi har många nya spelare i truppen. Vi har haft en Kick-off som blev väldigt lyckad. Utöver detta har träningarna varit väldigt givande. Vi är spelare som samarbetar bra med varandra och sätter tydliga mål och krav på varandra. Vi vill ha roligt samtidigt som vi vill vinna matcher. Detta tror jag är gemensamma nämnare som gör att laget fungerar såpass bra tillsammans. Viktigast av allt är att det är ett gäng härliga tjejer som stöttar varandra två gånger i veckan i Brogårdshallen, det kommer vi långt på och svetsar ihop laget bra!

Vem i laget ska vi hålla ett extra öga på och varför?

- Det finns många, jag skulle vilja säga alla. Vi har alla olika och bra kvaliteter som kommer visa sig under matcherna.

Vad har ni för målsättning denna säsong?

- Vi har en målsättning att befinna oss på övre halvan av tabellen. Vi har en enorm vilja att vinna varenda match och att ta oss så långt vi bara kan!

Fem snabba med Bella

Vem är lagets pajas?

Oj, det finns många i lag Körk, men Kajsa och Sabrina ligger nog högt upp på den listan.

Vem är lagets trötter?

Lagets trötter går till Wilma. O men även här finns det flera som skulle kunna nämnas.

Vem är lagets ordningsman?

Lagets ordningsman är Lisa. Hon har koll på mycket och arbetar hårt för laget!

Vem är lagets DJ i omklädningsrummet?

Lisas mobil brukar ofta vara ansluten till högtalaren, låtarna som spelas (på hög volym) är damlagets egna lista.

Tack Bella för pratstunden! Vi önskar er stort lycka till och ser fram mot den spännande innebandysäsongen som väntar oss!

Innebandybus startar 6 oktober
2023-09-25 17:47

Fredagen den 6 oktober startar vi upp Innebandybus för våra yngsta medlemmar!

Till den här träningsgruppen välkomnar vi alla barn som är födda 2017 och 2018. Här kommer vi blanda innebandy med lekar! Vi kommer att ses på fredagar i Djurgårdshallen kl 16:30-17:30.

Om du har, ta gärna med dig inneskor, vattenflaska, innebandyklubba och innebandyglasögon. Några klubbor kommer att finns att låna till dem som inte har med sig en egen klubba.

Varmt välkomna till Kristinehamns IBF!

Nyheter från våra lag
F-12/13 (F Blå 1 & 3), 10/10 13:30